Page 86 - LAS CIENCIAS AMBIENTALES EN EL ANTROPOCENO - DIGITAL(1)
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se planteó un Modelo de AA aplicado a se constituyen en posibles barreras,
la GIRS, que articula las dimensiones para lograr los comportamientos para
propuestas por el Modelo de gestión la GIRS. Finalmente, a partir de un
integrada y sostenible de residuos cuestionario basado en el modelo de AA,
sólidos, propuesto por Van de Klunder y se determinan diferentes competencias
Anschütz (2001), con los componentes para la GIRS, que orientarán acciones
de AA: contexto, conocimientos, de gestión y EA, no solo en la UCM sino
disposiciones y competencias, también en el Sistema Universitario de
favoreciendo una comprensión sistémica Manizales, aportando a la construcción
de la GIRS y de la complejidad de la EA. Al de campus socialmente ejemplares
establecer variables por cada dimensión y coherentes con la gestión del
y analizar sus interacciones, a través conocimiento, que promulgan en la
de modelamiento semicuantitativo, Ciudad Universitaria de Colombia.
se evidencia la importancia de
comprender el contexto de la GIRS,
desde la totalidad de sus dimensiones:
Político-legal, Técnica, Ambiental,
Financiera y económica, Institucional
y Sociocultural, las cuales, a su vez,
SUMMARY
he environmental dimension and require coordination between the for an adequate treatment, use, recycling
immersed in university social University Environmental Management and final disposal. The university reality
Tresponsibility, takes more and System (UEMS) and the Environmental shows that traditional approaches to
more relevance in the Colombian Education (EE) plans and programs. EE disarticulated from the UEMS have
context. Universities considered While the UEMS articulates policies, been privileged, limiting themselves
as small-scale territories are actors, resources, procedures, legal to activism that does not adequately
propitious scenarios to achieve the requirements, infrastructure and consider the context and ignoring the
transformations that our cities are indicators associated with the Integrated competencies required to achieve the
needing, which must be created from Solid Waste Management (ISWM), the behaviors for the ISWM. Therefore, it is
environmental educational processes. EE plan/program must consolidate necessary to adapt and apply EE models
The generation of solid waste and its the behaviors for the ISWM that that allow going beyond the first level
integral management, are recognized involve actions that they are reflected of environmental awareness, towards
as the most complex environmental from consumption decisions and the levels of appropriation, empowerment
aspects in Higher Education Institutions, differentiated separation of solid waste and action within the framework of
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