Page 86 - LAS CIENCIAS AMBIENTALES EN EL ANTROPOCENO - DIGITAL(1)
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se planteó un Modelo de AA aplicado a   se constituyen en posibles barreras,
              la GIRS, que articula las dimensiones   para lograr los comportamientos para
              propuestas por el Modelo de gestión   la  GIRS.  Finalmente,  a  partir  de  un
              integrada y sostenible de residuos   cuestionario basado en el modelo de AA,
              sólidos, propuesto por Van de Klunder y   se determinan diferentes competencias
              Anschütz (2001), con los componentes   para la GIRS, que orientarán acciones
              de AA: contexto, conocimientos,   de gestión y EA, no solo en la UCM sino
              disposiciones  y  competencias,   también en el Sistema Universitario de
              favoreciendo una comprensión sistémica   Manizales, aportando a la construcción
              de la GIRS y de la complejidad de la EA. Al   de  campus  socialmente ejemplares
              establecer variables por cada dimensión   y  coherentes  con  la  gestión  del
              y analizar sus interacciones, a través   conocimiento, que promulgan en la
              de modelamiento semicuantitativo,   Ciudad Universitaria de Colombia.
              se evidencia la importancia de
              comprender el contexto de la GIRS,
              desde la totalidad de sus dimensiones:
              Político-legal, Técnica, Ambiental,
              Financiera y económica, Institucional
              y Sociocultural, las cuales, a su vez,










              SUMMARY




                   he environmental dimension   and require coordination between the   for an adequate treatment, use, recycling
                   immersed in university social   University Environmental Management   and final disposal. The university reality
              Tresponsibility, takes more and   System (UEMS) and the Environmental   shows that traditional approaches to
              more relevance  in  the  Colombian   Education (EE) plans and programs.   EE disarticulated from the UEMS have
              context. Universities considered   While the UEMS articulates policies,   been  privileged,  limiting  themselves
              as small-scale territories are   actors,  resources,  procedures,  legal   to activism that does not adequately
              propitious scenarios to achieve the   requirements, infrastructure and   consider the context and ignoring the
              transformations that our cities are   indicators associated with the Integrated   competencies required to achieve the
              needing, which must be created from   Solid Waste Management (ISWM), the   behaviors for the ISWM. Therefore, it is
              environmental educational processes.   EE plan/program must consolidate   necessary to adapt and apply EE models
              The generation of solid waste and its   the behaviors for the ISWM that   that allow going beyond the first level
              integral management, are recognized   involve actions that they are reflected   of environmental awareness, towards
              as the most complex environmental   from consumption decisions and the   levels of appropriation, empowerment
              aspects in Higher Education Institutions,   differentiated separation of solid waste   and action within the framework of



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